17. února 2011

Duke Nukem Forever bude!

Řekli jste někdy, že (například) dřív vyjde Duke Nukem Forever, než bude mít ČR vyrovnaný státní rozpočet? DNF už skutečně vyjde, ovšem nebude to nejspíš tak krystalicky radostná událost, jak se posledních dvanáct let mohlo zdát. Je zde cosi shnilého a s někým buď bylo, nebo teprve bude, řádně vyjebáno a kdo to byl/bude, to zatím není úplně jasné. Jasné je, že tohle není jen tak...

Its time to kickass and chew bubble gum - and Im gonna all out gum

Proč by to nemělo být jen tak? No, podívejme se trochu do historie. Duke Nukem Forever byl poprvé oznámen v 28. dubna 1997 a následující roky byl zvesela vyvíjen jakožto nejmegóznější hra všech dob. Jak se vyvíjel dlouho, vystřídal řadu enginů, na kterých měl běžet (a tím pádem hrozná spousta práce přišla na zmar) až jednoho dne (14. května 2009) došla investorovi (Take Two) trpělivost a tak zažaloval 3D Realms s tím, že zmařili jeho investici. Shodou okolností to bylo ani ne týden potom, co 3D Realms vyhodil vývojový tým DNF a vývoj pozastavil, takže Take Two měli plné právo cítit se poškozeni. Následovalo menší kočkování, po jehož skončení (oznámeno 11. června 2010). Mezi tím ale devět ex-zaměstnanců 3D Realms pokračovalo pokoutným vývojem DNF na vlastní pěst a následně se stalo nezávislým studiem Triptych Games. Tito partizáni, jenž za poslední rok vývoje nedostali ani dollar a museli tak ještě dělat něco, co je živí, pak šli do Gearboxu a přesvědčili jeho šéfa, že mají prakticky hotovou hru a že zbývá dodělat už jen pár drobností a podporu pro konzole a bude to. Následoval odkud duševního vlastnictví Duke Nukem Gearboxem, oznámený 5. září 2010. Našich devět partizánů s pány z Gearboxu tedy dotahují DNF ke zdárnému konci, 21. ledna 2011 pustili do světa trailer a 3. (6.) května 2011 pustí do světa hru. No není to skvělé? Možná...

Now Im really pissed off

Je zde totiž několik podezřelých háčků, vrhajících na celou věc jistý stín. Vraťme se nejprve ke zmařené investiti Take Two. Celou dobu až do roku 2009 financovala vývoj společnost 3D Realms, kterou si personifikujme pány Broussardem a Millerem v jejím čele. Nalili do toho 20 milionů dollaru. Ano, je to pálka, zvlášť když si uvědomíme, že je to před slavnou finanční krizí, která srazila kurz dolaru a navrch část do vývoje šla ještě před slavným 11. zářím, kdy byl poměr dolaru ke koruně 2x vyšší, o inflaci nemluvě. V roce 2009 peníze nějak došly a tak pánové Broussard a Miller hledali investora, který by do Duka nalil dalších 6 milionů, které počítali, že budou potřeba na dokončení a Take Two se stala tímto investorem. A zde je háček. Nezainvestovala 6 milionů, ale pouze 2,5 milionu, s tím, že dalšího 2,5 milionu dají až to bude hotovo. Nechme stranou, že 2,5 a 2,5 není 6 a zamysleme se nad tím, co se asi stalo pak. Pan Broussard toto celkem pochopitelně odmítl a protože peníze tedy nebyly, zastavil vývoj. A Take Two začalo řvát, kvůli zmařené investici (což by naznačovalo, že těch 2,5 milionu 3D Realms skutečně spotřebovali, ale tento fakt se mi nepodařilo ověřit). V daném sporu Take Two vytáhli ještě to, že za práva publikovat DNF zaplatili Infogrames (nikoliv 3D Realms) už 12 milionů. Kočkování tedy skončilo v červnu 2010 jakousi dohodou mezi 3D Realms a Take Two, o pár měsíců později byl DNF znovu oznámen pod křídly Gearboxu, který nakoupil duševní vlastnicví a ani ne o 3/4 roku později se má objevit na pultech. Těžko říct, kolik může stát duševní vlastnictví Duke Nukema, ale jestli to může být tolik, aby se 3D Realms alespoň zaplatili vložené prostředky, o tom si troufám pochybovat. O tom, že už nikdy žádnou hru s Dukem dělat nemohou není třeba se zmiňovat.

Now you see me - now you dead

Pokud si nebudeme připouštět, že s 3D Realms bylo tímto řádně vyjebáno a přišli tak o své nejcennější duševní vlastnictví, je tu další podezřelá věc a to je poměrně rychlé dokončení a produkce. I pokud by devět partizánů makalo jak šrouby od chvíle, kdy byl vývoj DNF pozastaven, tak buď stihli za ten rok, než s tím šli do Gearboxu, udělat neuvěřitelně velký kus práce, nebo do vývoje přidal Gearbox vlastní početný tým, který udělal také ohromný kus práce, nebo hru oproti původním záměrům velice brutálně osekaly. A nebo byl DNF téměř hotový ještě v rukou 3D Realms, skutečně mu zbývalo jen pár měsíců vývoje a s 6 miliony tu mohl být Duke Nukem Forever už loni i s logem 3D Realms v loading screenu.

Hail to the king, baby

Ale aby nebyli za otloukánky jen pánové z 3D Realms, připusťme si ještě možnost, že DNF skutečně byl vyvíjen 12 let jen pro megalomanii a cíl udělat nejmegóznější hru všech dob, ať už rozsahem, obrovskou interakcí s prostředím (všetně jeho prakticky totální zničitelnosti), ježdění na všem možném, miniher a konečně i řadou hádanek a logických hříček. To všechno není sranda, zvlášť když chcete, aby to i vypadalo současně a tak si nemůžete dovolit vyvíjet to v té době sice ještě ucházejícím, ale ne už dost cool id Tech 2 (Quake II) a musíte použít Unreal Engine, aby se po pár letech ukázalo, že zas tak cool není a přešlo se na id Tech 4 (Doom 3). Ale to je daň, když chcete průlomovou hru na soudobém enginu. Podle toho, co bylo k vidění v traileru, u id Tech 4 skutečně zůstalo, což není tak zlé, když vezmeme v úvahu, že idSoft zatím žádný novější engine hotový nemá. Jenže ono to prostě nakonec až tak úžasně nevypadá a jestli bude hra vypadat tak, jak vypadaly některé scény z traileru, tak bude nakonec vyjebáno s hráči, kteří sice konečně dostanou svojí hru, ale v odfláknuté a horkou jehlou došité podobě, což musím říct je po dvanácti letech něco, co bych nesl opravdu těžce. Nezbývá, než doufat, že výsledek bude přeci jen trochu lepší, než to co tu bylo k vidění...

Žádné komentáře:

Okomentovat